Självförtroende

För ett och ett halvt år sen kunde Anna inte tänka sig att hålla ett litet föredrag inför kollegorna. Idag står hon i en föreläsningssal och berättar om sina egna tankar och idéer inför hundratals personer. Ändå sedan hon gick i skolan var hon livrädd för att synliggöra sig själv och tala inför andra. Om någon uppmärksammade henne blev hon då blixtsnabbt alldeles röd i ansiktet. Idag lyser Anna av självförtroende när hon talar med andra. Blicken är inte längre nedslagen mot marken, utan hon ser nyfiken ut och lyssnar intresserat på den hon möter. Hon har fart och hon vågar ta för sig".

Hur är en sådan förändring möjlig? Hur klarade hon språnget att gå från tyst, ängslig tjej till någon som vågar ta så mycket plats? Självförtroende kan man förbättra på många sätt. Man kan försöka komma över trösklar och utmaningar man inte vågat förr. Man kan ta ett steg i taget mot ett mål eller träna att tänka positivt. Man kan vara mer accepterande mot sig själv. Man kan öva sig att klara saker tillsammans med sina vänner. En del vänder sig till en och coach för att förbättra sitt självförtroende.

Alla dessa metoder är bra och hjälper många att ta det där steget mot ett bättre självförtroende. Men att på allvar skaffa sig ett bra självförtroende kräver många gånger att man lär känna den "själv" som man ska ha "förtroende" för. D v s att försöka förstå sig på vem man är och vad som händer i en själv i relation till världen. Alla behöver inte gå i terapi för att få ett bättre självförtroende. Men många gånger är det en värdefull väg att för att man tillsammans med en expert kunna våga öppna dörrar i sitt inre och våga lita på vad som finns på insidan i en själv och utgå från den vi är och därutifrån - börja våga.



.